Oznámení

Collapse
No announcement yet.

funkce ABS a jeho vlastnosti

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Čas
  • Ukázat
Clear All
new posts

  • funkce ABS a jeho vlastnosti

    Dovolil bych si tu lehce nadhodit dotaz jak vlastně funguje ABS. Bude to zajímavá debata Lehce napíšu svoje poznatky a snad to tu probereme a vyřešíme moje nejasnosti...

    Všichni asi víme, k čemu to je ... slouží to k tomu, aby se nám nezablokovaly kola a auto nešlo do smyku....tím by se stalo neřiditelným. A případně průjezd zatáčky smykem je hrozně pomalej :lol: Ale krom toho, taky snižuje brzdnou dráhu. To krom jednoho případu (podle mě jen teoretického) a tím je vrstva sněhu. Ze sněhu se totiž vytvoří "klín" a kolo má "překážku" v jízdě (ale můj názor je takovej, že většinou se pod kolem sníh pěkně uhladí, takže klín neklín, kolo jede "po ledu" .... kdyby někdo oponoval, že přední kolo bude i tak brzdit lépe, tak potom máme ještě zadní kola a ty na tom uhlazeném povrchu nebudou brzdit (připomínám že při zablokovaných kolech) skoro vůbec a tedy co na předních kolech klínem získám, ztratím na zadních ... ale to jsem odběhl...
    Tedy brzdná dráha není delší na žádném povrchu (i suchý asfalt). A čím je to dáno? Je to dáno tím, že kolo má nejlepší přilnavost, potažmo brzdný účinek, při určitém skluzu. Skluz je pro různé systémy lehce odlišný, ale obecně okolo 10-15%. Toho vlastní nohou (bez ABS) asi nikdo z nás nedosáhne tak přesně
    Řídící jednotka ABS, obstarává udržení udaného skluzu (v případě potřeby). K tomu je a v autě systém, kdy dochází při překročení horní meze skluzu, k upouštění brzdové kapaliny z válce a tím ke snížení tlaku. Kolo se začne více otáčet. V případě, že se otáčí víc než by mělo, tak tlak opět zvýší ... a tak pořád dokola ... jen pro upřesnění ABS plní svojí funkci samozřejmě jen v nouzi, tedy dochází-li ke smyku kola. Ne, jak si někdo může myslet, po lehkém brždění ...
    A teď nastává problém, jak řídící jednotka ABS pozná, že má zasáhnout .... ke snímání otáčení kola je na každém brzdovém kotouči umístěn indukční snímač. Tím ř.j. zjistí, zda se kolo otáčí. Možná to porovnává i s údaji rychloměru, ale to nevím jistě. Pak tu máme ale otázku, jak ř.j. pozná, jestli auto stojí nebo jsou všechny čtyři kola zablokovaná a měla by tedy zasáhnout. Tento případ je dost těžko realizovatelný, ale možné by to bylo. Si představte situaci, že stojíte na křižovatce v kopci, za vámi další auto. Vaše auto je moderní a bezpečné, tak si v klidu stojíte a nemůže se nic přihodit. Jenže ř.j. ABS si najednou řekne, že se vám zablokovaly kola a chce vám pomoct. Tak začne upouštět a za chvíli nabouráte do auta za (pod) vámi ... je to k pousmání, ale možné to je ... Možné by taky bylo, že ř.j. na okamžik „pustila“ jedno kolo a tím by zjistila, jestli auto stojí či jede. Pak by ale auto mohlo jít do smyku. Kdyby to udělala s jednou celou nápravou, tak by to skončilo podobně. ... si představte, co se stane, když projíždíte zatáčku a „zatáhnete ručku“ ... to je pak nádhera
    Takže piště svoje názory, rád se poučím. Další rozvedení a otázku nechám na později, už je to dost dlouhé


  • #2
    Nejsem odborník, tak jen pár poznámek: například ten řídící počítač ví, že decelerace nemůže být superrychlá - jinými slovy, ví, že když se kolo otáčí rychlostí odpovídající např. 100 km/hod, že nemůže být v příštím měřicím okamžiku rychlost otáček kola nižší než povolená decelerace. Takže porovnává přípustnou deceleraci, nikoliv to, jestli kolo stojí.

    Také se domnívám, že na povrchu typu štěrk, je brzdná dráha s ABS delší než brzdná dráha bez ABS.

    Řada orientačních (a skvěle udělaných) vysvětlení je na adrese:
    http://auto.howstuffworks.com/under-...od-channel.htm



    Upravil - kilometr 31 Oct 2005 11:56:54

    Komentář


    • #3
      Podle mě je brzdná dráha s ABS delší téměř ve všech případech. ABS není od toho aby zkracovalo brzdnou dráhu, ale aby bylo auto řiditelné. ABS je pro širokou motoristickou veřejnost nepostradatelné, ne však pro závodníky.
      MravenecZ

      Komentář


      • #4
        Tady je třeba rozdělit použití a z toho plynoucí nastavení. První feldy s ABS mě mockrát vyděsily, když se na roletě rozknital pedál a já se řítil tu na přede mnou stojící auto, nebo dokonce do zavřené závory v továrně :-)) Vždy to vyšlo a ke změně došlo po výměně tlumičů (pánové z HP díky :-) Zažil jsem i to, když se mi stojící auto na svahu neudrželo a začalo klouzat na zastavených kolech. Taky dobrej zážitek, pomůže jen uvolnění brzdy a víra, že se kola začnou otáčet, pak znova brzda. Když se kola nehnou, užívejte si sáňkování. Ve sportu bylo ABS tuším v DTM ve F1 a také ve WRC. V DTM si na to nestěžovali, ale zakázali to, ve WRC to tuším u nás Emil používá jen na vodě. Užitek by při správném nastavení měl být, ale klesá pak úloha šoféra, proto to v předpisech už více méně všude zakazujou.
        quote:
        Podle mě je brzdná dráha s ABS delší téměř ve všech případech. ABS není od toho aby zkracovalo brzdnou dráhu, ale aby bylo auto řiditelné. ABS je pro širokou motoristickou veřejnost nepostradatelné, ne však pro závodníky.

        Komentář


        • #5
          co vim tak ve ŠM ABS na Fabii WRC maj, ale během závodu je vypnutý a používaj ho jenom na přejezdech.

          Komentář


          • #6
            http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=415
            http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=440

            Myslim, že tady toho je celkem dost o ABS

            Komentář


            • #7
              quote:
              Podle mě je brzdná dráha s ABS delší téměř ve všech případech. ABS není od toho aby zkracovalo brzdnou dráhu, ale aby bylo auto řiditelné. ABS je pro širokou motoristickou veřejnost nepostradatelné, ne však pro závodníky.
              No myslim ze ABS i zkracuje brzdnou drahu a samozrejeme pomaha k tomu aby se dalo auto ridit.Jednoznacne auto brzdi vice kdyz se kola toci nez kdyz stoji na miste.I na brzdeni potrebvujes adhezy, to je muj nazor.A ymslim ze krasne to bylo visdet na videu co delal Kresta s landou kde se o tom prave zminovali.

              http://www.youtube.com/watch?v=A2LHFQWEmDE
              Rally Fans Mariánské Lázně

              Komentář


              • #8
                Co se týká toho, jak co brzdí, tak o tom tu jsou jen spekulace. Sežentě mi auto, který má vypínatelný ABS a já zmeřím, co jak brzdí Smile Např Fabie RS by stačila Smile ... kdyby jste to chtěl někdo testovat a měl na to auto, tak se můžeme dohodnout na spolupráci. Jinak z níže vložených dokumentů si každý sám snad udělal obrázek, že ABS brzdí na kratší vzdálenosti (když budou srovnatelné podmínky jako tlumiče, pneumatiky, ... ) .... až seženu nějaké další materiály s provedenými srovnávacími testy, tak je sem vložím ...

                Komentář


                • #9
                  A co říkáte na otázku, jak řídící jednotka pozná, že má auto zablokovaná kola je přitom je v pohybu a tudíž, že má zapůsobit? ... jak je psáno níže, tak na každém kole je čidlo. Beru. Ale jak dokáže řídící jednotka spočítat skluz z těchto impulsů? Máte na to někdo matematické vysvětlení? Přeci nemá s čím to porovnat? Skluz je rychlost auta rychlost kola. Na začátku brždění by se to dalo vzít z více věcí, i z impulsů na kole, ale když začneme brzdit se skluzem, tak už asi těžko Smile To si nedovedu představit, co by z toho vylezlo za "hausnumera"

                  A poslední otázka, proč závodní auta, např v rally nepoužívají ABS? .... tady jsem zvědav na vaše názory

                  Komentář


                  • #10
                    quote:
                    A co říkáte na otázku, jak řídící jednotka pozná, že má auto zablokovaná kola je přitom je v pohybu a tudíž, že má zapůsobit? ... jak je psáno níže, tak na každém kole je čidlo. Beru. Ale jak dokáže řídící jednotka spočítat skluz z těchto impulsů? Máte na to někdo matematické vysvětlení? Přeci nemá s čím to porovnat? Skluz je rychlost auta rychlost kola. Na začátku brždění by se to dalo vzít z více věcí, i z impulsů na kole, ale když začneme brzdit se skluzem, tak už asi těžko Smile To si nedovedu představit, co by z toho vylezlo za "hausnumera"

                    A poslední otázka, proč závodní auta, např v rally nepoužívají ABS? .... tady jsem zvědav na vaše názory

                    Pod články, které jsem vložil dříve, je i diskuze, ve které se měření rychlosti řešilo.

                    Měly by být 2 způsoby, jak změřit rychlost pohybu vozu:

                    1) Prakticky nepoužívaný způsob, snad jen na pár vyjímek ve velmi drahých vozech.Někde na podvozku je umístěn jakýsi radar, který měří rychlost pohybu vozu vůči vozovce.

                    2) Tento způsob asi používá většina vozů s
                    ABS.

                    toto je přímo zkopírováno ze zmíněné diskuze od autora článku :

                    Kolo se zablokuje, zablokování je vyhodnoceno a kolo je odbrzděno - tím se změří na krátkém úseku rychlost otáčení a také rychlost vozu. Stačí to tak? K zablokování kola dojde vždy, protože žádný systém není schopen tak rychle hydraulikou brzdy regulovat. Lepší systémy vyhodnocují zpomalení kola a akce začne o něco dříve, ale často se i tyto systému úplnému zablokování nevyhnou. Zablokovat všechna 4 kola je možné tak u nových aut s perfektně fungujícími brzdami, jinak je vždy nějaký rozdíl v brzdné účinnosti a ta zabrání okamžitému zablokování všech 4 kol, vždy dojde k rozdílu v časovém začátku blokace.


                    A ještě co se týče toho, že při brždění na sněhu se vytvoří jakýsi klín.ABS se vypíná při rychlosti nižší než asi 15 km/h, protože by vlastně nebylo možné auto zastavit.Takže při nižší rychlosti ABS nefunguje.Tím se vylučuje i ta možnost odbrždění při stání někde v kopci na křižovatce.

                    Komentář


                    • #11
                      Kdo byl na Autotecu v Brně mohl pozorovat(tušim že řídil pan Pechout)srovnání dvou Fábii(s ABS a bez ABS) v různých situacích(i při brždění) na mokré silnici(uměle vytvořené)...Fabie vybavená ABS měla o poznání kratší brzdnou dráhu než Fabie bez ABS....To ale asi všichni víte.Jen přispívám svou troškou do mlýna:-)...Mám i video:-)

                      Komentář


                      • #12
                        quote:
                        A poslední otázka, proč závodní auta, např v rally nepoužívají ABS? .... tady jsem zvědav na vaše názory

                        No tak Emil někde řikal, a už to tu někdo zmiňoval, že ABS používá jen na mokrém asfaltu.A taky se nejedná o stejné ABS jako je v normálních vozech.

                        Hlavně s ABS by mělo být nemožné dostat auto do smyku, takže to si myslím, že je dostatečný důvod, proč se v rally nepoužívá

                        Komentář


                        • #13
                          ,,A ještě co se týče toho, že při brždění na sněhu se vytvoří jakýsi klín.ABS se vypíná při rychlosti nižší než asi 15 km/h, protože by vlastně nebylo možné auto zastavit.Takže při nižší rychlosti ABS nefunguje.Tím se vylučuje i ta možnost odbrždění při stání někde v kopci na křižovatce.,,...Mám takovej pocit že u Felicie to fungovalo asi krapet špatně.Občas(vlastně pořád) se stává že je zaplé pořád.

                          Komentář


                          • #14
                            to Lukasss: radar je jasná jednička Ale zůstaňme na Zemi ... takže k metodě2: kolo se asi neodblokuje úplně, že by se točilo volně.Celé to uvolňování musí probíhat tak rychle, že by brzdná soustava svojí pružností mohla podle mě zamezit úplnému uvolnění kola. Tedy by pak měření rychlosti nebylo přesné ... nevím, jak to přesně popsat, ale mám takový pocit, že téhle "definice" metody 2 ještě chybí něco málo k tomu, aby to bylo tak dobré, jak to jest ...

                            to Gronholm: bylo by možné, že by jsi mi to video poslal na mejla? ... nebo link ke stažení také postačí

                            Pro Emila je jízda bez smyku nemyslitelná (naštěstí ), takže chápu, že on ABS vypíná. Ale je spousta jezdců, kteří moc smykem nejedzí a ani to neumí, takže jim by to mělo pomoct k lepším časům. Navíc víme, že pokud jede smykem, jede "pomalu" ... no a navíc by ušetřili náklady na pneumatiky...

                            Komentář


                            • #15
                              quote:
                              quote:
                              Podle mě je brzdná dráha s ABS delší téměř ve všech případech. ABS není od toho aby zkracovalo brzdnou dráhu, ale aby bylo auto řiditelné. ABS je pro širokou motoristickou veřejnost nepostradatelné, ne však pro závodníky.
                              No myslim ze ABS i zkracuje brzdnou drahu a samozrejeme pomaha k tomu aby se dalo auto ridit.Jednoznacne auto brzdi vice kdyz se kola toci nez kdyz stoji na miste.I na brzdeni potrebvujes adhezy, to je muj nazor.A ymslim ze krasne to bylo visdet na videu co delal Kresta s landou kde se o tom prave zminovali.

                              ABS nezkracuje brzdnou dráhu. Něco jiného je když pan Lachout hamtne na brzdu na umělém ledě a stojí a něco jiného je když se brzdí na asfaltu. ABS není od toho aby zkracovalo brzdnou dráhu, ale od toho aby bylo auto řiditelné. Je toho o tom napsáno tuny na internetu v nejrůznějších diskuzích a článcích o autech, tak to ještě nezatahujte sem a nejdřív si to přečtěte.
                              To Čejda: fakt si to po sobě alespoň jednou přečti, někdy je to FIČÁK
                              MravenecZ

                              Komentář

                              Working...
                              X