Oznámení

Collapse
No announcement yet.

předpisy a pravidla v rally

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Čas
  • Ukázat
Clear All
new posts

  • předpisy a pravidla v rally

    V poslední době jsem se dostal několikrát do diskuze o ptavidlech a předpisech o rally. Nikde jsem nenašel vlákno k diskuziu tak zde je.
    Kua já na to jednou našetřím a vrátím se zase na tratě. ?? 2014 ?? Ne sranda.. Už jsem se vrátil.

  • #2
    Re: předpisy a pravidla v rally

    Poslední diskuzi jsem vedl o tankovacích zónách v souvislosti s rally Jeseníky a vyloučením Hozáka. K navázání diskuze překopíruji pár názorů:
    Alex_CZ [7.10.2007 11:17:29]
    Petr Hozák natankoval u nejbližší pumpy kam dojel samospádem,protože si myslel,že může tankovat stejně jako v Rakouském mistrovství u kterékoliv čerpací stanice....bohužel to české řády nedovolují.Určitě tím nechtěl jít úmyslně proti řádům a po ujasnění předpisů u ředitele soutěže to před RZ 4 otočil a odstoupil.Posléze byl dodatečně vyloučen.
    K+K+K
    Alex_CZ: je dobře, žes to vysvětlil. Aspoň nebudou padat různá podezření a je jasno. Osobně se divím, že se musí tankovat běžné obchodní palivo a přitom se nesmí tankovat u běžných benzinek. To je můj letitý problém, kdy v předpisech hledám logiku a vždy mě překvapí, že logické nejsou.
    Mirek-607
    3K: Teď teda nechápu, co se Ti nelíbí. Palivo totiž je dost podstatná zátěž a omezení tankování na tankovací zóny je právě kvůli hmotnosti. To je naopak zcela logické.
    Mirku nějak nechápu souvislost mezi váhou vozidla a tankováním. Minimální váha je dána předpisem a o množství paliva si rozhoduje posádka, tedy o kilech plus. Spíše jde o jednotnou kvalitu PHM. Mužeš mi souvislost s váhou vysvětlit??
    Když natankuješ tak, že dojedeš jen za cíl k nejbližší pumpě a ne na dalších 30 nebo třeba 50 kilometrů přejezdu, tak natankuješ výrazně míň a i míň vážíš. A nedovedu si představit, jak by se to vůbec řešilo, kdyby nebylo tankování povoleno jen v tankovací zóně. Představ si, že v minutových intervalech všichni pojedou na místní pumpu To by byl neskutečný chaos... takto jsou na tom všichni stejně a s výjimkou případu, kdy někdo špatně spočítá spotřebu, to problémy nedělá. Proč myslíš, že se tankuje tak málo? Právě kvůli hmotnosti. Ono to nejsou jen prostě kila navíc, ale hlavně zátěž, co se v autě stěhuje a to dost nešikovně (tlačí se na vnější stranu zatáčky)...
    Pačes
    Takže pokud jsem pochopil, tak standartní propozice FASu tedy předcházejí frontám u pump a z toho plynoucímu chaosu. Hm kvalitní hovadina. Smyslem bude spíše zajištění jednotné kvality paliva dle článku 252 odst.9 přílohy "J". Jinak řečeno, jedete chlapci na stejnou šťávu. Nic lepšího si tam nelejte. Pochpitelně množství paliva a tím váha vozu je spíše druhotným produktem, který komisaři přece nijak neovlivní. Pokud si závodník natakuje málo tak mu přece nemůže komisař nakázat HALT dotankuj do plné.
    Mirek-607
    Obávám se, že ty se bavíš o koze a já o voze... Říkám, že málo se tankuje kvůli hmotnosti, aby byla menší. Nikdy jsem neřekl, že účelem propozic je zabraňovat frontám na benzince. Jen, že kdyby se to mohlo, nastal by příšerný chaos. Taky jsem nikdy neřekl, že komisař někomu bude přikazovat, kolik má tankovat. Ovšem, když tankují všichni na stejnou vzdálenost, tak tankují taky skoro stejně. To jsou ale jen moje konstatování, nic víc.
    Palivo jednotné není, má ho každý svoje a nevím o tom, že by se kontrolovalo.

    Rád bych slyšel názor třeba i odborníků, co je vlastně smyslem tankovacích zón a proč se smí tankovat jen v tankovacích zónách.
    Kua já na to jednou našetřím a vrátím se zase na tratě. ?? 2014 ?? Ne sranda.. Už jsem se vrátil.

    Komentář


    • #3
      Re: předpisy a pravidla v rally

      Docela zajímavá debata. Ponechám stranou pravidla, zkusím prostou logiku. Pokud by se povolilo tankování i u benzínek, tak to by už se mohlo tankovat všude. Jak by se dokazovalo, zda tankoval u pumpy nebo si to někde sám dolil z připraveného sudu? Asi by v tom byl větší bordel. Proto bych spíš souhlasil s tím, aby se to dělo v určených zónách. Ale tou zónou může být i vhodná benzínka

      Komentář


      • #4
        Re: předpisy a pravidla v rally

        Pokračujeme tedy z homepage...

        Smysl tankovacích zón Ti nevysvětlím, na to se musíš zeptat jinde, ale zároveň trvám na tom, že bez nich by nastal pořádný chaos, to ale neznamená, že proto byly vytvořené, to já nevím proč.

        Ale myslím si, že je to kvůli tomu, že pak všichni tankují cca stejně a navíc ve vyhrazeném prostoru, kde nezpůsobují další ať už dopravní nebo organizační problémy. Proč je podle Tebe už omezen servis jen na vyhrazené prostory, dřív se taky klidně přesouval? Ale dnes už si to nedovedu představit, jak by to moho fungovat...

        Palivo se jinak opravdu nekontroluje, alespoň ne běžně a pravidleně. Jestli používáš Natural 98 od pumpy nebo 102,6 oktanový BP je Tvoje věc.

        Omlouvám se za jednu větu, na kterou jsem zapomněl, že jsem ji napsal a proto odpovídal blbě. Ta věta byla: "Palivo totiž je dost podstatná zátěž a omezení tankování na tankovací zóny je právě kvůli hmotnosti." Tam mělo být něco jako třeba "myslím" místo "je". Promiň.

        Komentář


        • #5
          Re: předpisy a pravidla v rally

          a já bych řekl (kromě výše zmíněného), že tankovací zóny jsou také hlavně kvůli bezpečnosti. Za prvé ne všechny nádrže jsou sériové, i když ty nesériové jsou tzv. bezpečnostní a opatřené homologací, ale hlavně - tankování ruční pumpou ze sudu nebo nalívání z kanystrů = žádný zpětný odvod par, větší možnost rozlití, větší možnost vzplanutí paliva. a v tankovací zóně jsou vždy připraveni hasicí přístroje i s obsluhou. nehledě na to, že v řádech je posádce doporučeno, aby v době tankování byla mimo vozidlo. pokud zůstane sedět ve vozidle, musí mít rozepnuté bezpečnostní pásy.
          chlebíček - furt ve smyku

          Komentář


          • #6
            Re: předpisy a pravidla v rally

            Servisní prostory vznikly opět jako důsledek stavu v MS v rally. Ten důvod byl větší restrikce oproti době skupiny B, kdy tovární týmy dokázaly na návsi téměř znovu postavit některá rozsekaná auta. V jasně daných prostorech se to určitě lépe hlídá. A protože už se zakázal servis auta mimo zónu tak proč umožňovat tankování jinde. To dříve tak prováděl týmový servis, ale ten já chci mít pod dohledem, že a proto vznikly i tankovací zóny. PRostě snaha o zabránění podvodům.
            Tankování v zónách má také důvod v tom, že se lépe hlídá dodržování toho kudy vedou přejezdy atd. ne vždy tam musí být čerpací stanice.
            Argument hmotnosti auta je podle mě blbost, auto by snad mělo minimální hmotnost splňovat i bez paliva pokud to tak není tak už v tomto vidím snahu o podvod.
            http://www.foxrallyteam.cz

            Komentář


            • #7
              Re: předpisy a pravidla v rally

              Pelikáne, Mirek to řekl jasně - auto má minimální hmotnost, ale palivo je navíc. Tady nejde o podvod. Ale když odstartuješ do RZty s 20 litry a nebo 50 litry je skoro (+-) 30 kg rozdíl - podstatný!!!

              Komentář


              • #8
                Re: předpisy a pravidla v rally

                i já se svou trochou do mlýna....servis i tankovací zóny vznikly mimo jiné i proto, aby se zabránilo bohatým týmům (automobilkám) přezouvat pneu přímo na trati RZ, rovněž tak i tankovat...

                Komentář


                • #9
                  Re: předpisy a pravidla v rally

                  No vidíte a voni to furt vysvětlujou bezpečností, že prej, aby mechošům někdo neujel biskupa, když servisujou někde na nějaký šoustce. Já osobně si myslím, že servisní zony udělali proto, aby měli pupíci kde rozjímat a proto se jim staví takový obří šapitó. Mimochodem, to je taky věc, která soutěže moc nezlevnila.
                  ... a přeci se točí!

                  Komentář


                  • #10
                    Re: předpisy a pravidla v rally

                    Tak se to trošku odklání od původního. Tankovací zona je součástí servisu a nebo i není ale má samostatný statut. Otázkou je proč se smí tankovat jen v tankovací zóně. Bezpečnost je jasná. takový rozlitý benzín všude v servisu není nic dobrého. Já doplním názor, který Rajle přiřkl omylem Mirkovi. Minimální váha auta je dána technickými předpisy. Pochopitelný vliv váhy na jízdní vlastnosti tedy nutí tankovat jen tolik, kolik potřebuji. To je věc známá všem i z jiných disciplím. Já si třeba dám max 3 piva bo to mám u baráku ostře doleva a nevím jak by se to páté přelilo, tak co by to se stabilitou udělalo. V tom případě není přece nic jednoduššího, než určit jednu čerpací stanici jako tankovací a hotovo. To ovšem při kvalitě paliva některých dodavatelů mohlo vytvářet prapodivné věci. Fia docela striktně určuje kvalitativní požadavky na palivo a další příměsi a to jak maximální tak i minimální hodnoty
                    Palivo musí mít následující charakteristiky:
                    - maximálně 102 RON a 90 MON, minimálně 95 RON a 85 MON pro bezolovnaté palivo.
                    Maximálně 100 RON a 92 MON, minimálně 97 RON a 86 MON pro olovnaté palivo.
                    Měření je prováděno podle normy ASTM D 2699-86 a D 2700-86.
                    - Objemová hmotnost mezi 720 a 785 kg/m3 při 15 °C (měřeno podle ASTM D 4052).
                    - max. 2,8 % kyslíku (nebo 3,7 %, pokud je obsah olova nižší než 0,013 g/l) a 0,5 % dusíku na hmotnost. Zbytek paliva je tvořen výhradně uhlovodíky a neobsahuje žádnou příměs, která by mohla zvyšovat výkon.
                    Měření dusíku se provádí podle normy ASTM D 3228, u kyslíku elementární analýzou s tolerancí 0,2 %.
                    - Maximální množství peroxidů a sloučenin nitroxidů: 100 ppm (ASTM D 3703 nebo pokud nelze UOP 33-82).
                    - Maximální množství olova: 0,40 g/l nebo podle normy země, kde se soutěž koná, pokud je nižší (ASTM D 3341 nebo D 3237).
                    - Maximální množství benzenu: 5 % v objemu (ASTM D 3606).
                    - Maximální Reidův tlak pro kapaliny: 900 hPa (ASTM D 323).
                    - Celkové odpařené množství při 70 °C: od 10 % do 47 % (ASTM D 86).
                    - Celkové odpařené množství při 100 °C: od 30 % do 70 % (ASTM D 86).
                    - Celkové odpařené množství při 180 °C: min. 85 % (ASTM D 86).
                    - Maximální bod varu: 225 °C (ASTM D 86).
                    + další odstavce a specifikace
                    a obdobně pro ropáky. Pokud jak píše Mirek 607 není kvalita nijak kontrolována a palivo si dodává každá posádka sama pak mi uniká smysl tohoto nařízení a hlavně regulérnost. Mirku další věc. Mimo snahu o minimální hmotnost má asi každá poosádka snahu nalít i co nejkvalitnější palivo. Pokud si každá posádka dodá své palivo, tak jak zjistím a překontroluji kvalitu. Jednodušší je nařídit jednotné palivo a mít tak kvalitu a regulérnost pod kontrolou. Je pak jednoduché bez kalkulačky zjistit, kdo natankoval přiměřeně a podezřele málo a asi dolil něco jiného. Prostudoval jsem na Fasu standartní poropozice i Fia řády ale přesný výklad a smysl jsem nenašel. I zvláštní ustanovení pro jednotlivé soutěře dle vzoru i konrétně (čl.7) nijak moc nevypovídají. Třeba by Shacki mohl poprosit Semiše o něco malého do mlýna nebu Cimbu ??
                    Kua já na to jednou našetřím a vrátím se zase na tratě. ?? 2014 ?? Ne sranda.. Už jsem se vrátil.

                    Komentář


                    • #11
                      Re: předpisy a pravidla v rally

                      Pačes: Teorie je to pěkná, ale v praxi má každý palivo svoje. Např. Bavík jezdil skoro celou sezónu běžný benzín z benzinky, hodně se jezdí Elf 102 oktanů, ale hodně lidí jezdí ještě lepší paliva (mimochodem u evo 9 je rozdíl mezi 100 a 102 oktanů cca 20-25 koní). A že by v praxi někdo obcházel týmy a to palivo odebíral na kontrolu, to se fakt neděje. Možná výjimečně, jinak ne.

                      Jinak je hezký názor na jednu vybranou benzínku, ale to je jednak problém, že by musela mít závodní palivo, což nemá a navíc by to trvalo strašně dlouho, dělalo bezpečnostní problémy, zácpy v okolí a taky problémy s tím, že by to byl hodně dobrý kšeft pro daného pumpaře...

                      Komentář


                      • #12
                        Re: předpisy a pravidla v rally

                        Někde v propozicích na nějakou soutěž jsem vysloveně četl, že palivo dodá POŘADATEL. Zřejmě aby se předešlo excesům a protestům.

                        Komentář


                        • #13
                          Re: předpisy a pravidla v rally

                          Máte pravdu oba dva; co je v dnešní době běžné obchodní palivo - když běžně narazíte na inzerci více oktanového paliva s deklarovaným obsahem a běžně si jej můžete koupit? Tady šlo o to, omezit opičí kapky a další různé domácí lavórovice.
                          Pominu-li oktanové číslo, nemající od určité hodnoty až tak velký přínos pro zvýšení výkonu, pak jde zejména o to, dostat spolu s palivem do motoru co nejvíce kyslíku.....dál to pro vás rozvádět nemusím, že?

                          Komentář


                          • #14
                            Re: předpisy a pravidla v rally

                            Kýta: To nikdo nespochybňuje Ale neviděl jsem, že by někdy palivo na soutěži někdo kontroloval. Co vím, tak třeba Štajf jezdí Petrochem Carless, hodně se jezdí Elf, někdo Shell, BP atd. je to různé a rozhodně to není jednotné (mimochodem, jestli platí, co píše Pačes, jak to, že René Georges jezdí na 102,6 BP olovnatý?).

                            Komentář


                            • #15
                              Re: předpisy a pravidla v rally

                              Tankování u běžné pumpy je docela riziko pro drahý motory, proto se týmy obvykle spoléhají na své osvědčené dodavatele a vozí si benzín (i naftu) svůj.

                              Poslední aféru s "kvalitou" bezinu pamatuju, když vyloučili Garguláka?, Arazima? a ještě někoho (někdy před rokem 2000) a byl z toho docela vofuk. Jezdci agrumentovali certifikátem od dodavatele a špatnou metodikou při měření, takže se tresty nakonec zrušily (aspoň si myslím, že zrušily).

                              Jedinej o kom vím, že stabilně tankoval na čerpačce je Tonda Eliáš. Když bylo k pumpě daleko, tak to řešil i kanystrem zakopaným v lese :-) V jeho případě to ale nebylo kvůli vopičím kapkám a jiným dobrotám, ale proto, že si tradičně vystačil bez mechaniků a doprovodnýho auta !

                              Tankovačky byly zřízeny hned po zřízení servisních zon, protože na malém prostoru by bylo příliš nebezpečný mít tolik míst s přístupem k hořlavinám a ruku na srdce, určitě i vy znáte okamžiky kdy u servisního stání postává dav diváků a mnozí s cigaretou. V tankovačce jsou hasiči a hlavně přehled, takže nebezpečí tolik nehrozí.

                              V odběru vzorku benzinu nic technickým komisařům nebrání a auta mají dokonce povinně ventil pro tyto účely. Posádky mají dokonce povinnost mít v nádrži vždy tolik paliva, aby mohl být vzorek odebrán. Teoreticky i to, že palivo dojde, může být porušením předpisů
                              ... a přeci se točí!

                              Komentář

                              Working...
                              X