Děkuji všem za předešlé vysvětlení ohledně ALS a vstřiku vody,ale nemám úplně jasno v konstrukci těchto turb.Vím akorát,že tam používaj kuličková ložiska,ale zajímalo by mne proč a jaké další specifika ohledně použitých materiálů tyto speciální turbodmychdla mají.Vím,že to je dosti speciální dotaz,ale snad někdo o tom ví něco více.Děkuji
Oznámení
Collapse
No announcement yet.
Turbodmychadla u WRC
Collapse
X
-
Re: turbodmychadla WRC
Proto,ze turrbodmychadlo dosahuje 290000otacek/min. by to zrejme zadne kulickove lozistko nevydrzelo. Pokud vim se tam pouziva hydrodynamicka kluzna lozistka. Je to to same jako na klikove hridely ale ty materialy jsou tam samozrejme jine.
Komentář
-
Re: turbodmychadla WRC
A proč by ne, vydrželo, jen je drahé. Proto se nepoužívá u běžných osobáků, ale i do těch lze koupit.
Trochu jsem hledal... Turbo s kuličkovými ložisky má výhody, má menší ztráty, lépe se roztáčí, snese větší zatížení, potřebuje míň mazat a snese mnohem menší tlak oleje, netrpí rozběhy a doběhy. Jen je prostě drahé a (asi) bude potřebovat chladit vodou, protože oleje přes něj nejde tolik.
Kuličková ložiska používá např. řada turbodmychadel Garrett GT, HKS GT, APS DR, IHI VF a další...
Komentář
-
Re: turbodmychadla WRC
Původně odeslal Mirek-607 Zobrazit příspěvekKuličková ložiska používá např. řada turbodmychadel Garrett GT, HKS GT, APS DR, IHI VF a další...
Komentář
-
Re: Turbodmychadla u WRC
Tak jsem zjistil,že v turbodmychadlech WRC je hřídel i s turbínovým kolem vyrobena z těžko opracovatelného titanu,který je tak tvrdý,že se nechá jen brousit a proto ta cena je tak vysoká.Napadá mě,že by z toho titanu mohlo být vyrobeno i to kuličkové ložisko.
Komentář
-
Re: Turbodmychadla u WRC
No, z titanu to asi není. Je to z nějaké titanem vysoce legované oceli nebo slitiny. Když se ale řekne, že je to z titanu, tak to líp vypadá (třeba z hliníku se taky nic nevyrábí, ten se používá jen v elektrotechnice, ve strojařině jsou to slitiny s jinými kovy - hořčík, křemík a tak kde je hliníku většina) Obrábí se to blbě proto, že titan strašně špatně vede teplo a při obrábění by mohl shořet (známé jsou třeba případy titanových požárů z proudových motorů L-39 Albatros, kdy vlivem tečení materiálu (vysoké teploty a veliké zatížení odstředivou silou) mohlo dojít ke kontaktu lopatkového kola se statorem a následnému okamžitému shoření celého kola - třením vzniká teplo, k tomu malá tepelná vodivost plus velký přísun kyslíku).
Z čeho se dělají kuličková ložiska na turba nevím, ale podle mě jde o ocel, jen vhodně legovanou a zpracovnou.
Komentář
Komentář