Re: Citroen C4 WRC
Podle mě to nemá se spojkou nic společnýho (jestli teda myslíš spojku motoru).
Nejdřív trochu teorie. Centrální diferenciál je aktivní, to znamená že obsahuje hydraulicky ovládanou spokju. K té je připojeno čerpadlo hydrauického oleje a ventil, kterým je možno regulovat tlak v diffu a tudíž jeho svornost. Pro regulaci tohoto ventilu se používá řídící jednotka diffu. Do ní musí být přivedeny určité vstupní signály, ze kterých podle použité mapy spočítá svornost a přiotevře, nebo přizavře řídící ventil. Jako nejdůležitšjší vstupní veličiny jsou informace ze senzorů rychlosti otáčení každého kola - jednoduchý senzor, který se běžně používá pro ABS. Ale je tam mnoho dalších senzorů, celkem asi 20. Pokud tě to zajímá víc, kouni třeba sem:
http://www.kaps.cz/news-kaps/differe...vo_x-1058.html
Je to sice pro EVO, ale fungovat to bude podobně. Na tom spodním obrázku máš seznam čidel připojených do ř. jednotky diffu. Všimni si senzoru 04 - parking brake switch (snímač zatažení ruční brzdy).
Toť potřebná teorie a teď k tvé otázce. Pokud zatáhneš ručku, tak tím dáš řídící jednotce diffu informaci, aby se nechovala podle připravené hlavní mapy (závislost svornosti na rychlosti auta) ani podle ostatních map (na tom druhém obrázku od spodu), ale aby řídící jednotka okamžitě uzavřela ventil a tím otevřela diff. Zároveň však stojí obě zadní kola protože jsou bržděna ručkou. Z toho vyplývá, že pokud stojíš na plynu tak veškerý točivý moment je přenášen na přední kola a díky tomuto zásahu ř.j. diffu ti nechcípne motor. A to, jestli zmáčknout spojku nebo třeba jen pustit plyn je už asi na jezdci samotném.
Myslím, že u WRC to funguje úplně stejně a se spojkou motoru to nemá co dělat. Ta se u WRC používá jen pro rozjezd a to ještě v kombinaci s launch controlem. Pak už se spojka řazení neúčastní (převodovka typu dogbox to nevyžaduje) a jen flatshift vypíná zapalování aby nebyl motor při řazení v záběru a kvalty tam padaly hladce. Ř. jednotka diffu samozřejmě může být propojena s ECU motoru a může tak dojít k ovlivnění tohoto flatshiftu po zatažení ručky (jezdec stojí na plynu ale zapalování je odpojeno), ale WRC jsem nikdy nestavěl tak čistě teoretizuju jak to maj kuci šikovný pořešený
Podle mě to nemá se spojkou nic společnýho (jestli teda myslíš spojku motoru).
Nejdřív trochu teorie. Centrální diferenciál je aktivní, to znamená že obsahuje hydraulicky ovládanou spokju. K té je připojeno čerpadlo hydrauického oleje a ventil, kterým je možno regulovat tlak v diffu a tudíž jeho svornost. Pro regulaci tohoto ventilu se používá řídící jednotka diffu. Do ní musí být přivedeny určité vstupní signály, ze kterých podle použité mapy spočítá svornost a přiotevře, nebo přizavře řídící ventil. Jako nejdůležitšjší vstupní veličiny jsou informace ze senzorů rychlosti otáčení každého kola - jednoduchý senzor, který se běžně používá pro ABS. Ale je tam mnoho dalších senzorů, celkem asi 20. Pokud tě to zajímá víc, kouni třeba sem:
http://www.kaps.cz/news-kaps/differe...vo_x-1058.html
Je to sice pro EVO, ale fungovat to bude podobně. Na tom spodním obrázku máš seznam čidel připojených do ř. jednotky diffu. Všimni si senzoru 04 - parking brake switch (snímač zatažení ruční brzdy).
Toť potřebná teorie a teď k tvé otázce. Pokud zatáhneš ručku, tak tím dáš řídící jednotce diffu informaci, aby se nechovala podle připravené hlavní mapy (závislost svornosti na rychlosti auta) ani podle ostatních map (na tom druhém obrázku od spodu), ale aby řídící jednotka okamžitě uzavřela ventil a tím otevřela diff. Zároveň však stojí obě zadní kola protože jsou bržděna ručkou. Z toho vyplývá, že pokud stojíš na plynu tak veškerý točivý moment je přenášen na přední kola a díky tomuto zásahu ř.j. diffu ti nechcípne motor. A to, jestli zmáčknout spojku nebo třeba jen pustit plyn je už asi na jezdci samotném.
Myslím, že u WRC to funguje úplně stejně a se spojkou motoru to nemá co dělat. Ta se u WRC používá jen pro rozjezd a to ještě v kombinaci s launch controlem. Pak už se spojka řazení neúčastní (převodovka typu dogbox to nevyžaduje) a jen flatshift vypíná zapalování aby nebyl motor při řazení v záběru a kvalty tam padaly hladce. Ř. jednotka diffu samozřejmě může být propojena s ECU motoru a může tak dojít k ovlivnění tohoto flatshiftu po zatažení ručky (jezdec stojí na plynu ale zapalování je odpojeno), ale WRC jsem nikdy nestavěl tak čistě teoretizuju jak to maj kuci šikovný pořešený

Komentář